Kolik se dá ušetřit sdílením auta?

11.1.2018

Je to nejrychleji rostoucí inovace v městské dopravě. Sdílení aut získává nové stoupence na celém světě. Nahrává tomu hlavně to, že je levné a pohodlné. Pro mnoho lidí hraje důležitou roli i to, že sdílení je šetrnější k životnímu prostředí. Podívejte se na pár zajímavých čísel a dozvíte se například, kolik se dá sdílením ušetřit.


Pryč jsou časy, kdy vlastnictví auta bylo důležitým symbolem – nejen majetku, ale i svobody a nezávislosti. Sednout si kdykoli za volant a jet, kamkoli člověk chce, to byla dlouho výsada jen těch, kteří měli auto (nebo kterým ho půjčili třeba rodiče). Dneska je hlavně ve velkých městech na celém světě vlastní auto spíš závazek. Při nekonečném hledání volného místa k zaparkování se člověk necítí nijak obzvlášť nezávisle a svobodně.


Nemusíme si ale nic nalhávat, člověk je hlavně tvor líný a svého pohodlí – třeba v podobě cestování autem – se nerad vzdává. A díky sdílené ekonomice se jej ani vzdávat nemusí. Sdílení aut totiž nabízí vysoký osobní komfort a svobodu i nižší náklady. Ostatně to jsou důvody, proč právě sdílení aut raketově roste na celém světě. Pojďte se s námi podívat na pár zajímavých faktů!


- Pro mileniály už není auto nutností. Mladí lidé kupují nová auta méně, než tomu bývalo. Zatímco v roce 1988 byl v Německu mezi kupci nových aut podíl mladých do 29 přes 16 procent, v roce 2011 to bylo již jen přes sedm procent.


- V roce 2011 používalo sdílení aut v Evropě 0,7 procenta obyvatel (tedy asi 700 tisíc lidí). V roce 2020 to už bude 15 procent lidí. Jen v Německu – dnes nejvíce rozvinutém trhu carsharingu v Evropě – využívá už dnes sdílení aut na 1,8 milionu lidí.


- Sdílení auta se vyplatí zejména pro ty, kteří nejezdí autem denně a nevyužívají jej často na velmi dlouhé vzdálenosti. Podle portálu Finanztip je půjčovat si auto nejvýhodnější pro ty, kteří ročně najedou méně než 10 000 kilometrů.



- Náklady na vlastní auto jsou vyšší, než si připouštíme – kromě samotného benzinu je potřeba připočítat náklady na opravy, olej, nové pneumatiky, pojištění, odečíst postupnou ztrátu hodnoty nebo třeba vzít v potaz i čas, který strávíme na technické kontrole. ADAC propočítal tyto náklady v německém prostředí na neuvěřitelných 590 eur měsíčně pro nový vůz VW Golf. UF!


- Auta parkují 95 procent času. Využíváme je tedy jen v 5 procentech času. Proč na tak málo auto vlastnit?


- Jedno sdílené auto by mohlo nahradit okolo 15 aut v osobním vlastnictví. Jsou to sice jen odhady, ale je jasné, že rozšířením sdílení aut se uvolní ve městech prostor a ulice by už nemusely být ucpané auty.


- Sdílení aut je jedna z nejrychleji rostoucích inovací v městské dopravě. Ačkoli je nejvíc rozšířená v USA a západní Evropě, stále větším tématem je sdílení také v Asii. Například v Číně ještě v roce 2009 sdílení aut takřka neexistovalo, ve velkých městech je ale stále běžnější. Očekává se roční růst okolo 80 procent po dobu pěti let.