Michal Chůra: Ideální je půjčit si auto, ke kterému dojdete pěšky

14.11.2017

Stavební inženýr Michal Chůra přihlásil svou Toyotu Camry do služby na HoppyGo letos v květnu. Měl v plánu ji prodat, a mezitím se rozhodl zkusit HoppyGo. A? Od prodeje ustoupil a dál ji půjčuje lidem. Jaké jsou jeho zkušenosti se službou? Co by na ní zlepšil? A proč by auta neměla trčet zaparkovaná u chodníků?


Jak jste se dozvěděl o HoppyGo?

Myslím, že asi z Facebooku. Určitě z internetu. Začala na mě vyskakovat nějaká reklama, tak jsem na ni kliknul a ta myšlenka mě zaujala.


Myšlenka, že by vám vaše auto mohlo vydělávat?

Ono to ke mně přišlo někdy na jaře, ve chvíli, kdy jsem si koupil nové auto a to staré jsem chtěl původně prodat. Tak jsem si řekl, že to zkusím, jestli si ho někdo bude půjčovat. Nakonec jsem si ho nechal a používám ho. Teda víc než já ho používají řidiči HoppyGo. Takže mě spíš zaujala ta možnost, že se dá ještě využít a nemusí jen nečinně stát před domem. Ale ta finanční stránka je samozřejmě taky fajn. Že to pokryje servis a další náklady, je takový bonus navíc.



Zájem o něj tedy je?

Tak zhruba jednou do týdne si ho někdo půjčí. Na den nebo na víkend. Ale teď vidím, že se to docela rozjíždí a asi se bude půjčovat i víc.


A vaše zkušenosti s řidiči HoppyGo? Jsou jenom pozitivní?

V zásadě ano. Nic negativního mě nenapadá…


Zkusil jste službu vyzkoušet i z druhého konce? Půjčil jste si nějaké auto?

Chtěl jsem si půjčit dodávku na stěhování těžkých věcí. Jenže jak jsem pochopil, dodávky jsou na Hoppy velmi vytížené. Dal jsem poptávku na jednu a vůbec jsem nedostal od majitele odpověď. Nedovedu si představit, že dostanu poptávku na auto a řidiči trvá den, než ji zruší nebo potvrdí. Vlastně ani nevím, jak tyhle detaily fungují. Když si třeba dáte pět poptávek a jednu potvrdíte, tak jestli se ty ostatní zruší samy, nebo tak zůstanou viset… Takové technické věci mě na tom, protože komunikuju jen přes aplikaci, dost zajímají.


Co byste na službě ještě zlepšil?

Teď jsem to psal Anastázii ze zákaznického servisu, že je zbytečné, aby se v posledních výpůjčkách řadily ty zrušené rezervace dřív v pořadí než ty proběhlé. Když na to koukám, tak mi to dost překáží.


Sdílené ekonomice ale fandíte, že?

Ano, určitě. Nemyslím si, že výroba nového auta, které bude mít nižší emise, je pro planetu nějak výhodná. Kvalitně vyrobená auta mohou bez problémů jezdit ne deset, ale klidně dvacet let. Jako letadla. Ta lítají i třicet let. Když se o ně tedy staráte. A když jezdí. Stání půl roku u chodníku jim škodí mnohem víc než pobyt v provozu.


A jak stará je ta vaše toyota?

Je z roku 2000, takže není nejnovější. Tohle v Čechách trochu exotické auto už bude mít najeto 400 000 km. Já jsem ji chtěl zaregistrovat i u SmileCar, ale tam mají omezení, že registrují jen auta, která najela maximálně 300 000 km. Ačkoliv já jsem přesvědčen, že počet kilometrů s technickým stavem auta nesouvisí. Zvlášť když 90 % aut v Čechách má ten tachometr stočený. Na trhu má to moje auto ale hodnotu celkem nízkou, takže z toho asi vychází i nižší pojištění, a cena na HoppyGo tedy není pro řidiče nijak vysoká. Teď už ho ani nenabízím k prodeji, zdá se, že si ho asi nechám na to půjčování. Já se o něj starám sám a vím, že je v celkem slušném stavu.


Co by se vám ještě líbilo sdílet? Kromě auta...

Já mám v garáži ještě motorku, kterou bych klidně taky půjčil. I když je to rizikovější kvůli nehodám. Protože ty jsou vážnější a častější. Pak taky nářadí. Teď nedávno jsem dělal u domu dlažbu a půjčoval jsem si na to v OBI stroj, který možná vlastní i někdo v mojí obci. Tím bych ušetřil čas i cestu. Až bude na Hoppy tolik aut, že si vyberete to, které stojí ve vaší ulici nebo k němu dojdete pěšky a nebudete muset nikam MHD, tak to bude perfektní.


Co vy a elektromobily?

Právě za tím vaším nissanem parkuju. Zaujal mě nápis na jeho zádi 0 emissions. Hned mě napadlo, že při výrobě toho auta určitě nějaké vznikly. Samozřejmě do města je to z hlediska emisí lepší, ta továrna, která to auto vyrobí, s těmi emisemi dokáže naložit líp než my v tom městě s těmi, co vycházejí z výfuku. Takže to dává smysl. I hybridní auta mohou být dlouhodobé řešení. Já ale po městě nejradši jezdím na kole. To má podle mě budoucnost. Když se podíváte do západních měst, do Kodaně nebo Amsterodamu, vidíte, že na kole se dá jezdit téměř za každého počasí.


Jenže tam nemají kopce…

Tak mně ani nevadí z toho kola slézt a kousek tlačit. To běžně dělám. Když je sucho, jezdím na kole i v zimě. Navíc mám dvě auta, takže opravdu můžu jedno půjčovat kdykoliv. Já jsem i navrhoval, aby se v aplikaci potvrzovaly poptávky automaticky, protože ten telefon nemám pořád před očima. Tuhle funkci bych taky uvítal.

Cookies