Lukáš Otevřel: Elektromobilita tu byla dřív než auta se spalovacím motorem.

24.7.2017

V nabídce HoppyGo už nějaký čas najdete elektromobil BMW i3. Jeho majitel Lukáš Otevřel vlastní také velmi zajímavý dům na vodě. Port X najdete momentálně v přístavu v pražských Holešovicích a pokud budete chtít, můžete si tu i „pobydlet“. Co Lukáše baví na elektromobilu? A co ho vede k tomu, že sdílí svůj dům i auto?

Lukáši, kde to teďka vlastně jsme?

V plovoucím domě, který se jmenuje Port X. Se ženou jsme ho začali tvořit v roce 2007, v roce 2013 jsme ho spustili na vodu a naplňuje naši představu o současném udržitelném bydlení. Máme rádi vodu a táhlo nás to k ní. V Praze je podle mého řeka málo využívaná. Přitom život u vody je tak hezký…

A vy tady bydlíte?

Občas. Ono je to podobné jako s těmi auty, někdy to využíváme my, jindy se podělíme s lidmi. Přes Airbnb. Kdokoliv, kdo by si chtěl bydlení na vodě vyzkoušet, nebo turisté, co přijedou do Prahy, tu můžou strávit čas. A pak si u nás třeba objednat taky takový dům. Menší, větší nebo jakýkoliv budou chtít. Tohle je zatím první a jediný kus, na kterém všechno testujeme.

HoppyGo blog přístav Holešovice

Jaké je vlastně vaše povolání?

Já jsem marketér, takže se snažím prodávat věci jinak, než je obvyklé, neotřele a nově. A tenhle dům měl být původně showroom, který dokáže přijet ke svým zákazníkům. Vlastně existuje díky marketingu. Pak jsme si řekli, že bude lepší, když v tomhle prostoru budou lidé moci získat nové zkušenosti. Když se nebudou stydět překročit tu lávku, jít dovnitř a zažít tyhle výhledy přes horizont. Byl to trochu oříšek, ale pak tu vznikla galerie a lidi začali chodit. A samozřejmě spousta z nich říkala, že by si dokázali představit tu bydlet. Tak jsme si řekli aha, trochu jsme změnili dispozice a z jednací místnosti udělali ložnici se sprchou. Občas sem jezdíme s dětmi, tak jako na chalupu, když je tady zrovna volno.

Na kolik vyjde jedna noc na vodě?

Asi 5 000 Kč, o víkendu kolem 6 000 Kč. Snažili jsme se to nastavit tak, aby to nebylo nedostupné.

Vy jste evidentně velkým fanouškem sdílené ekonomiky…

Trošku. Tím, že se kolem mě děje spousta věcí, potkal jsem pár zajímavých lidí z tohoto prostředí. Třeba Václava Gráfa, který byl šéfem českého Uberu a teď šéfuje lokálnímu Airbnb, se kterým se kamarádíme. Zjišťujeme, že kdyby všechny služby na světě fungovaly způsobem, že můžu někoho ohodnotit a stejně tak i on mě, byl by svět ideálním místem. Každý by si dával záležet na tom, jak koho přivítá. Když někomu půjčím auto, jsem rád, když je to někdo, koho už trošku znám nebo o něm mám reference, a na jejich základě se to nebojím udělat. To je totální posun od vnímání našich rodičů, kteří říkají: „Ježíš, vám v bytě spí někdo cizí?“ My to ale cítíme tak, že když my neděláme nikomu nic zlého, tak zas nikdo neudělá nic nám. A opravdu, za ty dva roky, co to tady pronajímáme, se tu nic neztratilo ani nerozbilo. Airbnb nebo HoppyGo jsou skvělé tím, že víte, komu půjčujete, a člověk na druhé straně zase ví, od koho si co půjčuje. Je tam zpětná vazba a kontrola a lidé se chovají slušně a zodpovědně. Díky technologiím jsou vlastně obě strany kryté. A tenhle systém vyčleňuje lumpy.



Jaká je vaše osobní motivace k tomu, že jste vzal svoje BMW a dal ho k dispozici lidem?

Nemám rád, když to auto zahálí. Někdo ho vyrobil, dal do něj energii a náklady, takže je škoda, když někde stojí. Stejně jako u domu mi ho lidé vrací nadšení a říkají, že jsou rádi, že mohli zažít něco nového. Třeba si i řeknou, že to, čemu se s chlapama smáli v hospodě – že musíte půl hodiny někde „tankovat“ – je vlastně příjemný čas na kafe. Zjistí, že řeči typu „Vždyť to nikam nedojede!“ jsou jen obyčejné dogma. Po městě nepotřebujete větší dojezd než těch 150 km. Já jsem s ním tedy byl i v Bratislavě, před dvěma lety, když bylo těch nabíječek ještě o dost míň. Ale ve městě to dává perfektní smysl. Elektroauto není něco, co vás omezuje. Tak jako jsme se naučili nabíjet si přes noc mobily, naučíme se nabíjet i auto.

HoppyGo blog elektromobil BMW i3

Takže vás novoty neděsí, co?

Žijeme v roce 2017 a mně přijde hrozná škoda nevyužívat toho, co doba nabízí. Ono se to moc neví, ale elektromobilita tu byla dřív než spalovací motory. Teprve ropná lobby ten poměr otočila a podle mě rozvoji elektromobilů brání dodnes. Do města je ale elektromobil lepší než klasické auto. Když ráno jedete pět kilometrů do práce, tak se vám klasický motor ani nezahřeje a vlastně ho ničíte. Elektromotor je svižnější a myslím, že by bylo skvělé, kdyby ho mohl zažít každý řidič. Zvlášť když tomu trendu jde naproti třeba stát nebo město. V Norsku vyjde elektromobil na stejné peníze jako „normální“ auto, takže tam není vůbec důvod váhat, co si koupíte.

Co bychom ještě mohli sdílet?

No, manželku asi ne (smích). Ale vážně, sdílet se dá ledacos. Teď mi zrovna volali kamarádi, že nestihli dopít bečku cideru, a tak jsme ji sdíleli, protože by se jinak zkazila. Mně by se líbilo sdílení lodí, což je už složitější, musíte tomu trochu rozumět, vědět, kde se dá kotvit, a znát nějaká pravidla. Ale líbily by se mi i takové ty věci, co nejsou nijak náročné na provoz. Třeba Port X se celý ovládá přes mobil, a tak si ho ten, kdo dům přes mobil ovládat nechce, prostě nepůjčí. Nebo si nepůjčíte elektromobil na cestu do Košic.

HoppyGo blog Port X