Jan Linhart: Myšlence komunity lidí, která si navzájem půjčuje auta, fandím.

21.6.2017

Auta jsou pro Jana Linharta srdeční záležitostí a velkým koníčkem. S HoppyGo si poprvé vyzkoušel, jak se řídí elektromobil. Co si o něm myslí? A proč by nekoupil kabriolet?

Jak jste dozvěděl o existenci HoppyGo?

HoppyGo jsem našel na internetu a zalíbilo se mi. Téma půjčování aut mě dost zajímá a každou novou věc rád vyzkouším.

HoppyGo ale není klasická autopůjčovna…

Ale je to taky půjčování. Mně se líbilo, že takhle je možné si auto půjčit i na méně než 24 hodin. To je vlastně i finančně zajímavější. Nebo si ho chci jenom vyzkoušet, protože se mi líbí a chci si ho koupit, tak abych věděl, co od něj čekat. Nebo se chci prostě jenom na dvě hodiny projet, což tahle služba umožňuje. Po pravdě jsem moc nevěřil, že to bude fungovat. Ale zároveň chápu, že služba je v začátcích a někteří nově registrovaní lidé ještě nemají zkušenosti a jen to také chtěli vyzkoušet. Na ty, kteří už nějakou zkušenost s půjčováním měli, se dalo ale spolehnout velmi dobře. A služba se pořád vylepšuje.

Kolikrát jste si už půjčil auto?

Asi tak pětkrát.

Takže asi vlastní auto nemáte…

Ano, mám. Nedávno jsme koupili dokonce větší. Mám tři děti, tak abychom se tam všichni vešli.

A proč si tedy vlastně půjčujete auto?

Je to zkušenost i zážitek. Je neekonomické a pro většinu lidí finančně nedostupné mít doma více aut nebo motorek a využívat je minimálně.



Vyzkoušel jste si i elektromobil, že?

Byl to Nissan Leaf, se kterým jsem měl zkušenost jen jako spolujezdec. Já mám rád hybridní auta a chtěl jsem vyzkoušet i elektromobil. Ale asi bych si ho nekoupil. Myslím si, že je to spíš auto do města a okolí. Pořizovací náklady jsou dost vysoké. Teď mě nejvíc zajímá plug-in hybrid, který má trochu větší baterie a pořád má benzinový nebo nějaký jiný motor, který ty baterie dobíjí a lze ho dobíjet i ze zásuvky. Je to jistější než elektromobil. Musíte pořád myslet na to, jak si správně rozvrhnout cestu, abyste si včas dobili. Dobíjení také trvá nějaký čas, podle typu dobíjecí stanice 4–8 hodin a ne vždy jsou zrovna funkční nebo dostupné rychlonabíječky na cca 30 minut. A dobíjecích stanic je málo. Ale jako druhé auto do města, proč ne. Škoda že u nás nefungují dotace na elektromobily tak jako v cizině. Kdyby to auto sdílelo víc majitelů, bylo by to únosné.



HoppyGo blog nádraží strop

Vy byste svoje auto půjčil?

Upřímně, kdyby to bylo moje druhé auto, které bych třeba koupil s tím, že ho budu půjčovat, tak ano. Ale s těmi třemi dětmi si nějak neumím představit, že bych jediné auto, co máme, dokázal postrádat. Já mám každé svoje auto rád. Asi bych neměl tu důvěru. Ne každý se k půjčenému autu chová jako k vlastnímu.

Co byste službě vytkl?

Stalo se mi, že jsem poptával dvě auta, která jsem opravdu potřeboval, ale oba majitelé mě téměř okamžitě odmítli bez jakékoliv informace o tom, proč. Přitom byla obě volná. Člověk, který auto půjčovat nechce, by ho neměl ani nabízet. A také bych doplnil třeba skútry a motorky. HoppyGo budu ale využívat dál. Dává možnost vyzkoušet i méně praktická auta. Například kabriolet bych si nekoupil, jak kvůli penězům, tak kvůli tomu, aby mi ho někdo nepoškrábal nebo nezničil třeba ze závisti. Taky bych si rád půjčil toho Hoppy brouka.