Vlastnictví auta ztrácí atraktivitu. Sdílení nabízí řešení.

Radek Špicar je člověk, který má velmi blízko k tradičnímu průmyslu a automobilkám. Pečlivě ale sleduje i moderní trendy. „Sdílená ekonomika bude brzy hrát velmi důležitou roli. Nesmíme to podcenit,“ říká tento viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR. I proto se ve svazu snaží dostat téma sdílení na jednání s vládou. „Dopad na automobilový průmysl bude dramatický,“ říká Špicar, který dříve působil jako ředitel vnějších vztahů ve Škoda Auto.

Jak může sdílená ekonomika fungovat v oblasti automobilové dopravy?

Je to velmi zajímavý koncept z mnoha důvodů. Automobilky zjišťují, že ve vyspělém světě už pro spoustu lidí není auto statusový symbol. Už to není něco, po čem by toužili a s čím by se identifikovali. Naopak auto začíná být přítěž a lidi ztrácejí chuť vlastnit ho. Uvědomují si, že to začíná být celkem neekonomické, protože 90 procent času jejich auto někde stojí, ve městech jste pořád v zácpách a nemáte kde zaparkovat.

Jak se to bude vyvíjet dál?

Díky těmhle věcem, které nabourávají starý vztah mezi člověkem a autem, bude trend sdílení aut nebo využívání aut coby služby hodně perspektivní. Neplatí to všude na světě, třeba v Číně je to jinak, tam jsou auta statusovým symbolem, a proto tam jsou automobilky tak aktivní. Jsou na tamním trhu závislí, ale ve vyspělém světě je dnes situace už jiná a bude se dál měnit.

Sdílená ekonomika je fajn, ale přece jen člověk neví, co se s jeho autem stane, když si ho půjčí někdo cizí. Nejsme na to moc citliví?

To máte jako s Airbnb, tam půjčujete cizím lidem svůj vlastní byt, což je asi pro většinu z nás ještě důležitější než auto. A i tak to funguje, navíc velmi dobře. Starosti, které s tím lidé mohou mít, se dají celkem slušně ošetřit, když vytvoříte nějaký systém, přes který sledujete, jak se který zákazník k půjčeným autům chová. Tohle se dá všechno vyřešit, takže takových obav bych se nebál.

Jaký to bude mít dopad na automobilový průmysl?

Dramatický. U nás jsou lidé konzervativnější, takže tady bude trvat trochu déle, než se tyto trendy rozjedou tak jako třeba v západní Evropě a v USA. I tak ale budou hrát důležitou roli. Bude to důležité jak pro automobilový průmysl, tak i pro fungování naší ekonomiky, která je na tom průmyslu hodně závislá. Je bez debat, že to bude mít velké důsledky.

HoppyGo - Vlastnictví auta ztrácí atraktivitu. Sdílení nabízí řešení.

Jak se k tomu staví automobilky?

Samozřejmě že nespí. Není možné si to představovat tak, že se tohle všechno děje vedle nich. Sledují to, vědí, čím jsou ohrožené a i samy přicházejí s různými koncepty pro sdílení aut, kupují malé firmy, které to už rozjely, a podobně. Velké automobilky všechny zajímavé trendy pečlivě sledují, udržují si přehled o tom, kdo co umí, co vypadá perspektivně, a pak to buď koupí, nebo okopírují a v desetinásobném objemu uvedou na trh.

Jaké další obory mají podle vás v prostředí sdílené ekonomiky slušnou budoucnost?

Určitě je to oblast financí, doprava, ale i výroba třeba v 3D tisku. Jsem tomu hodně otevřený a myslím si, že sdílení může fungovat leckde, kde si to dneska ani neumíme představit. Je docela možné, že za pár let sdílení změní i takové obory, u kterých by nás dnes ani nenapadlo, že se tam může tenhle trend uchytit.

Jak se ke sdílené ekonomice staví svaz průmyslu?

Téma sdílené ekonomiky jsme na představenstvu svazu otevřeli asi před dvěma měsíci a shodli jsme se, že to je pro nás téma a že je to důležitý trend. Dokonce jsme dali téma sdílené ekonomiky i do programového prohlášení a máme ambice dostat ho na tripartitu, abychom se o tom začali bavit s vládou. Díky nám se Úřad vlády začal před časem tolik zajímat o digitální rozvoj, který měl do svého odchodu na starosti Tomáš Prouza. Další téma, kterému se chceme intenzivně věnovat, je nyní právě sdílená ekonomika.

Jak se k tomu tedy ve svazu stavíte?

Nejsme žádní piráti, takže si uvědomujeme, že nějaká míra regulace a legislativního pokrytí je nutná. Zároveň si myslíme, že je zbytek ekonomiky silně přeregulovaný a doufáme, že by tohle téma mohlo přinést nějaké nové liberalizační principy současného fungování ekonomiky.

Jaké kroky konkrétně chystáte?

Jsme nejsilnější zaměstnavatelský svaz u nás s velkou silou a schopností zákony měnit, takže musíme být opatrní a nemůžeme dělat koniny. Určitě ale budeme chtít přibrat do svazu firmy, které jsou v oblasti sdílené ekonomiky aktivní. Je důležité, abychom je měli v členské základně, a věděli tak, co dělají, co potřebují, jak jim můžeme pomoci. Jsme připomínkové místo na úrovni ministerstva, takže žádný zákon neprojde, aniž bychom se k němu nevyjádřili se stejnou vahou jako ministerstva. Když nám pak naši členové řeknou, že je potřeba něco v legislativě změnit, aby něco fungovalo lépe, budeme za ně bojovat.

Takže hlavní důvod, proč se o sdílenou ekonomiku svaz zajímá, je snaha o uvolnění legislativy?

Ano, regulace je někdy až příliš přísná a sdílená ekonomika je zajímavý nový trend, který zatím přebyrokratizovaností a přeregulovaností netrpí. Navíc to do budoucna může být velmi zajímavý sektor ekonomiky a my u toho chceme být. Zastupujeme zaměstnavatele ve standardních odvětvích a tohle je pro nás další zájmová skupina, která si zaslouží naši podporu.

Máte nějaký odhad, jak velkou část ekonomiky může sdílení za několik let tvořit?

Ne, tak daleko zatím nejsme. Dnes máme 38 procent HDP v průmyslu a bude trvat desetiletí, než se to významně změní, ale je jasné, že si sdílená ekonomika bude z toho současného koláče postupně ukrajovat. Je správné být u toho hned od začátku.

HoppyGo - Vlastnictví auta ztrácí atraktivitu. Sdílení nabízí řešení.

Už jste začali jednat s firmami, které jsou aktivní ve sdílené ekonomice?

Bavíme se s několika hráči na trhu, potkáváme se s nimi. Někteří se ale na náš vkus chovají až příliš nestandardně, partyzánsky a musím říct, že i kdyby k nám vstoupit chtěli, tak bychom je zastupovat nechtěli.

Zmínil jste, že o sdílené ekonomice chcete mluvit na tripartitě. Jaké očekáváte dopady na zaměstnanost?

Má to své plusy i minusy. Jsem zvědavý, jak se k tomu postaví odbory. Na jednu stranu může dát sdílená ekonomika práci téměř komukoli, kdo třeba má auto nebo může něco pronajímat. Na druhou stranu ale vidím u odborů velkou skepsi. Jsem zvědavý, jak se k tomu postaví a jestli budou s námi tlačit vládu, aby tomu pomáhala, nebo naopak půjdou s vládou proti nám a budou volat po větší regulaci.

Aplikace HoppyGo je zdarma!

HoppyGo právě startuje v Praze