Carsharing - hromadná doprava budoucnosti?

Jistě není třeba vysvětlovat, proč je sdílení aut především ve městech nejen ekologické, ale také ekonomické. Ušetříte za drahý provoz auta a náklady se rozdělí mezi více uživatelů. Ideální je tak pro rodiny s dětmi, které mohou sdílet jeden vůz a používat ho po domluvě na pravidelné víkendové výlety či větší nákupy. Carsharing se tak stal součástí dopravní politiky velkých evropských měst, která se jej rozhodla aktivně podporovat. Zapadá totiž do trendu udržitelného života a šetří naše životní prostředí. Méně aut v metropolích totiž pročistí nejen zacpané ulice, ale i naše ovzduší.

Jak taková podpora vypadá v praxi? Třeba jako speciální parkoviště, kde - stejně jako již rozšířená kola - stojí auta volně k pronajmutí. Po zaplacení například přes mobilní aplikaci můžete nastoupit a rovnou odjet. Idea carsharingu je starší, než se může zdát.

Trocha historie

První soukromá organizace začala tyto služby poskytovat už v roce 1948 ve švýcarském Zurychu. V šedesátých letech pak vycházely první studie, které označily sdílení aut za model budoucnosti. To souviselo s rozvojem počítačových technologií, které později začaly řídit i dopravu. Od sedmdesátých let vznikaly první ambiciózní projekty, které měly carsharing zpřístupnit co nejvíce lidem. Třeba francouzský ProcoTip Sytem, který však existoval pouhé dva roky, a Witcar v Amsterdamu. Ten nabízel na některých místech také menší elektřinou poháněná auta. Osmdesátá léta ale znamenala revoluci, v této dekádě došlo k založení více organizací nabízejících auta ke sdílení po celém světě. Zmínit můžeme například Norsko (Billkolektivet) či další holandský projekt CollectCar. O pár let později se první carsharingové firmy objevily i za oceánem. Jednalo se třeba o kanadské CommunAuto a AutoShare nebo americké Zip car a Flexcar. Dnes je carsharing miliardovým byznysem, který stále roste. Podle studie Boston Consultant Group (BCG) by se měl počet uživatelů do konce roku 2021 dokonce zšestinásobit na odhadovaných 35 milionů po celém světě. BCG také přišla se zjištěním, že sdílení aut se nejvíc vyplatí řidičům, kteří za rok ujedou méně než 7 500 kilometrů. Nejvíce sdílených aut (přes polovinu) se pak podle studie nachází v Německu.

Se záštitou zákona

To je spolu s USA premiantem nejen v počtu aut, ale i v legislativě ošetřující problematiku carsharingu. Nedávno byl německým parlamentem schválen zákon, jež má za úkol maximálně usnadnit přístup ke sdíleným autům a odstranit různé administrativní těžkosti spojené s provozem aut. „Carsharing je jedinečná šance k zavedení ekologicky udržitelné mobility ve velkých městech,“ říká jedna z předkladatelek zákona, ministryně životního prostředí Barbara Hendricks. „Především mladá generace je velmi otevřena konceptu sdílení aut. A pravě takový vývoj chceme podporovat. S naším zákonem dáváme lidem možnost podílet se na sdílení přesně tak, jak jim to vyhovuje. To nám v budoucnosti pomůže s dalším rozvojem sdílení aut,” tvrdí ministryně.

Sdílená auta ve městech chceme

Tento zákon by totiž kromě přesnější definice carsharingu a jeho pevného ukotvení v německém legislativním systému měl také zvýhodnit sdílená auta před soukromými automobily. Ta by například mohla díky speciálnímu označení mít přednost v běžné dopravě nebo získat speciálně vyhrazená místa k parkovaní. Odpadl by tak stres s hledáním parkovacího místa a díky většímu pohodlí by se zvýšil počet uživatelů služby. Strana zelených pak navrhovala naprosté osvobození od parkovacího poplatku a začlenění sdílených aut do systému inteligentní hromadné dopravy budoucnosti. Mimo Německo se tak carsharing stal velmi oblíbeným především v severských státech a ve Švýcarsku. V současnosti jej tam využívá přes sto tisíc obyvatel (z celkových sedmi milionů). Švýcarská vláda svojí podporou carsharingu umožňuje přístup k autu lidem, kteří by si jej sami nemohli dovolit.

U nás, u sousedů i za oceánem

Ve Spojených státech je jedním z největších poskytovatelů firma Zip car s vice než 9 000 auty. Ta jsou k dispozici nejvíce u vysokoškolských kampusů a v místech s velkou koncentrací mladých lidí. Důvodem je, že lidé mezi 20 a 25 lety jsou nejvíc rostoucí skupinou uživatelů carsharingu. I v USA se pak mnoho velkých měst snaží ulehčit přístup obyvatel ke sdíleným vozům. A to pomocí levnějšího parkovného či jeho naprostého odpuštěni, zvýhodněného členství nebo slev na havarijním pojištěni. Carsharing se tak stává stále oblíbenějším. V Evropě je dnes služba nabízena ve více než 14 zemích a rozšiřuje se dál. Zákazníci nejvíc oceňují jednoduchost a rychlost, s jakou si můžou auto na požadovanou dobu pronajmout. Radnice měst v něm vidí snadný prostředek, jak ulehčit přecpaným silnicím a eliminovat kolony aut produkující toxické zplodiny. Carsharing mnoho lidí oprávněně vidí jako revoluční službu, která bude v budoucnosti pro naši dopravu stále důležitější.

Aplikace HoppyGo je zdarma!

HoppyGo právě startuje v Praze